Autisme en socratische gesprekken

Inhoud

Passend onderwijs voor leerlingen met autisme vraagt om een passende communicatie. Een duidelijke communicatie is belangrijk om goed te kunnen ondersteunen. Gesprekken met kinderen en jongeren met autisme verlopen niet altijd vanzelfsprekend. 

Socratische gesprekvoering is een techniek waarbij de gespreksleiders vragen stelt die de gesprekspartner helpen om zelf tot een antwoord, oplossing of beslissing te komen. 

We geven in deze workshop uitleg over Socratische gespreksvoering.

  • Wanneer gebruik je deze methodiek?
  • Wanneer gebruik je het niet?
  • Wat zijn de aandachtspunten?
  • Wat zijn goede vragen?
  • Wat is je rol als gespreksleider?
  • Wat is de houding die je het beste aan kunt nemen?

Na de uitleg wordt er geoefend en teruggekoppeld. Alles gebeurt met voorbeelden uit de praktijk. De cursisten krijgen, indien gewenst, de kans om te oefenen met een eigen casus. We bespreken wanneer welke strategie het beste kan worden ingezet.

Deze workshop sluit aan op de workshop Autisme en gesprekken voeren.

Doelgroep

Alle onderwijsprofessionals die te maken hebben met leerlingen en studenten met autisme zoals leraren, mentoren, persoonlijk begeleiders, intern begeleiders, ondersteuningscoördinatoren, stagebegeleiders en schoolleiding.

Resultaat

  • Je leert hoe je effectieve gesprekken kunt voeren met leerlingen en jongeren met autisme, waarbij je de principes van Socratische gespreksvoering gebruikt.
  • Je krijgt vaardigheden in het begeleiden van Socratische gesprekken met leerlingen en studenten met autisme, wat resulteert in betere communicatie en diepgaande gesprekken.
  • Je begrijpt wanneer het passend is om de Socratische methode te gebruiken bij het ondersteunen van autisme en wanneer dit wellicht niet geschikt is.
  • Je leert hoe je gerichte en effectieve vragen stelt tijdens Socratische gesprekken en hoe je de rol van gespreksleider op je neemt om de dialoog te stimuleren.
  • Je begrijpt welke houding je moet aannemen tijdens Socratische gesprekken met leerlingen met autisme. En je leert waar je op kan letten.

Extra informatie

  • We verwachten dat je enige basiskennis hebt over autisme, bijv. door het volgen van een van onze scholingen. Door eerst de workshop Autisme en gesprekken voeren te volgen, vergroot je je gespreksvaardigheid met mensen met autisme.
  • Deze workshop en de workshop Autisme en gesprekken voeren vormen samen een goede basis voor een studiedag of scholing.  
  • Op deze dienst zijn onze leveringsvoorwaarden van toepassing. 

Onderwijsprofessionals

Op aanvraag

Op offertebasis

Op aanvraag

Direct contact
"De workshopleider heeft mij van het begin tot het einde op een vrijdagmiddag weten te boeien. Erg prettig vond ik alle voorbeelden die heel sprekend waren. Ik ben nog nooit zo enthousiast geweest over een workshop!"