Autisme en gesprekstechnieken

Inhoud

Het onderwijs voor leerlingen met autisme vraagt om een passende communicatie. Een goede communicatie is belangrijk om goed te kunnen ondersteunen. Gesprekken met kinderen en jongeren met autisme verlopen niet altijd vanzelfsprekend. Tijdens deze scholing maak je kennis met de achtergrond van communicatie bij mensen met autisme. We leren je 3 strategieën om verduidelijkende en oplossingsgerichte gesprekken te voeren. Tevens geven we uitleg over Socratische gespreksvoering.

's Ochtends schetsen we het kader aan de hand van informatie over autisme en communicatie en de specifieke aandachtspunten bij kinderen en jongeren met autisme. 's middags geven we uitleg over Socratische gespreksvoering.

Ochtend – Autisme en gesprekken voeren

  1. Waarom verlopen deze gesprekken anders?
  2. Wat is je rol als gespreksleider?
  3. Wat heeft de leerling met autisme nodig?
  4. Wat is de houding die je het beste aan kunt nemen?
  5. Je oefent 3 strategieën in kleine groepjes.

Middag – Autisme en Socratische gesprekken

  1. Wanneer gebruik je deze methodiek?
  2. Wanneer gebruik je het niet?
  3. Wat zijn de aandachtspunten?
  4. Wat zijn goede vragen?
  5. Wat is je rol als gespreksleider?
  6. Wat is de houding die je het beste aan kunt nemen?

Alles gebeurt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. De cursisten krijgen, indien gewenst, ook de kans om te oefenen met een eigen casus. Er wordt besproken wanneer je welke strategie het beste kunt inzetten.

Doelgroep

Alle onderwijsprofessionals die te maken hebben met leerlingen en studenten met autisme zoals leraren, mentoren, persoonlijk begeleiders, intern begeleiders, ondersteuningscoördinatoren, stagebegeleiders en schoolleiding.

Resultaat

  • Je leert effectieve strategieën om doelgerichte en verhelderende gesprekken te voeren met leerlingen en jongeren met autisme. En leert daarbij de de principes van Socratische gespreksvoering te gebruiken.
  • Je ontwikkelt vaardigheden in het begeleiden van (Socratische) gesprekken met leerlingen en studenten met autisme, dat zich uit in verbeterde communicatie en interactie.
  • Je begrijpt waarom gesprekken met leerlingen met autisme anders kunnen verlopen en kunt je rol als gespreksleider effectief vervullen.
  • Je leert hoe je kunt inspelen op de behoeften van de leerling met autisme en welke houding je het beste kunt aannemen om de communicatie te optimaliseren.
  • Je bent in staat om 3 specifieke strategieën toe te passen in gesprekken en weet wanneer je welke strategie het beste kunt gebruiken.
  • Je begrijpt wanneer het passend is om de Socratische methode te gebruiken bij het ondersteunen van autisme en wanneer dit wellicht niet geschikt is.
  • Je leert hoe je gerichte en effectieve vragen stelt tijdens Socratische gesprekken en hoe je de rol van gespreksleider op je neemt om de dialoog te stimuleren.
  • Je begrijpt welke houding je moet aannemen tijdens Socratische gesprekken met leerlingen met autisme en je leert waar je op moet letten.

Extra informatie 

  • Je ontvangt digitaal de hand-out, literatuurlijst en eventueel aanvullende informatie.
  • We verwachten dat mensen basiskennis hebben over autisme. 
  • Deze scholing is goed in te zetten als studiedag.
  • Op deze dienst zijn onze leveringsvoorwaarden van toepassing. 

Onderwijsprofessionals

Op aanvraag

Op offertebasis

Op aanvraag

Direct contact