Het zit soms in kleine dingen
Kleine aanpassingen kunnen voor een leerling een groot verschil maken
Leerlingen met autisme kunnen een verhoogde sensorische gevoeligheid hebben. Geluid-, licht-, tast- en geurprikkels die voor anderen nauwelijks opvallen, kunnen overweldigend zijn. Als zulke prikkels zich opstapelen, raakt hun ‘emmer’ langzaam vol en kan het voor overprikkeling zorgen. Die overprikkeling wordt vaak zichtbaar in gedrag. Soms meteen en soms pas later thuis, wanneer alles er in één keer uitkomt.
Daarom is het belangrijk om oog te hebben voor signalen en om het gesprek aan te gaan om te kijken welke ondersteuning een leerling nodig heeft.
Praktijkvoorbeeld van Lijanne, adviseur autisme en onderwijs
Onlangs vertelde een leerling dat het schrijven met een potlood op papier erg vervelend voor hem voelde. Bij het idee alleen al rilde hij over zijn hele lichaam. Hij vergeleek het met douchen waarbij hij het water ervaart als stekels die zijn huid prikken. In de klas werd er de hele dag met potlood geschreven maar liet hij niets merken van zijn ongemak. Zijn ‘emmer’ liep verder vol zonder dat iemand het doorhad.
Deze ervaring van de leerling is besproken met de leerkracht en zij heeft het direct opgepakt. Ze zorgde voor een uitgumbare pen, zodat hij geen potlood meer hoefde te gebruiken. Een ogenschijnlijk kleine aanpassing, maar voor deze leerling maakt het een wereld van verschil!
'Door in gesprek te gaan met leerlingen, krijg je inzicht in wat hen belemmert en kun je ontdekken hoe je hun schooldag iets minder belastend kunt maken.'