
Boekentips
Neurodiversiteit is een begrip dat je steeds vaker hoort. Wat is het en hoe past het begrip autisme hierin? Hieronder 2 boekentips.
Diversiteit bij autisme: voor professionals die verder willen kijken
Geschreven door Colette de Bruin en dr. Fabiënne Naber
Autisme is geen vaste lijst met kenmerken, maar een divers en dynamisch spectrum. Diversiteit bij autisme biedt professionals meer grip op diversiteit en de variatie binnen het spectrum: van de verschillen tussen mannen en vrouwen tot de invloed van stress, omgevingsfactoren en persoonlijkheid op gedrag.
Het boek geeft je praktische handvatten om vanuit verschillende invalshoeken naar diagnostiek te kijken en voor wie maatwerk wil bieden in onderwijs en begeleiding.
Als alle breinen leren
Geschreven door Saskia Schepers
In het boek 'Als alle breinen leren' biedt Saskia Schepers onderwijsprofessionals op een toegankelijke en praktische wijze handvatten voor het vormgeven van inclusiever onderwijs.
Saskia pleit voor het belang van neurodivers-onderwijs dat normaliseert dat breinen verschillend zijn. Ze kijkt kritisch naar onderwijsaspecten die niet passend zijn in het huidige systeem en biedt vervolgens concrete handvatten om wél tegemoet te komen aan de diversiteit van breinen. Ze betrekt daarbij de onderwijsdriehoek, het leervuur, regulatie en vele andere inzichten. Ze verwijst naar haar tools zoals spiky profiles, 175 neurodiversiteitsvaardighedenchecklist en Breinhandleidingen voor kinderen, die ook in het boek zijn opgenomen. Tenslotte sluit ze af met praktische inzichten en handvatten per anders bedraad brein (ADHD, ASS, TOS, HB, HSP, dyslexie) en bespreekt ze het dilemma van labels.
Het boek beval tal van praktijkvoorbeelden van (ervarings)deskundigen en uitgebreide suggesties voor aanpassingen in de klas die direct toepasbaar zijn.