Autisme en Socratische gesprekken

Doel

  • leren van strategieën om met leerlingen en jongeren met autisme in gesprek te gaan;
  • vaardig worden in het voeren van Socratische gesprekken met leerlingen en studenten met autisme.

Inhoud

Passend Onderwijs voor leerlingen met autisme vraagt om een passende communicatie. Een goede communicatie is belangrijk om goed te kunnen ondersteunen. Gesprekken met kinderen en jongeren met autisme verlopen niet altijd vanzelfsprekend. Deze workshop sluit aan op de workshop Autisme en gesprekken voeren.

We geven uitleg over Socratische gespreksvoering.

  • Wanneer gebruik je deze methodiek?
  • Wanneer gebruik je het niet?
  • Wat zijn de aandachtspunten?
  • Wat zijn goede vragen?
  • Wat is je rol als gespreksleider?
  • Wat is dan de houding die je het beste aan kunt nemen?

Na de uitleg wordt er geoefend en teruggekoppeld.

Alles gebeurt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. De cursisten krijgen, indien gewenst, de kans om te oefenen met een eigen casus. We bespreken wanneer welke strategie het beste kan worden ingezet.

Doelgroep

Leerkrachten, mentoren, intern begeleiders, leerlingbegeleiders met basiskennis over en ervaring met leerlingen met autisme.

Tijdsduur

Een dagdeel

Datum 

Als je wilt dat we deze workshop op locatie geven, neem dan contact met ons op. 

Materiaal 

Cursusmapje met informatie.

Locatie (gratis parkeren)

MBS Eindhoven
Venetiëstraat 43
5632 RM  EINDHOVEN

Kosten 

Op offertebasis.

Opmerkingen

We verwachten dat mensen enigszins basiskennis hebben over autisme, bijv. door het volgen van een scholing of het dagdeel Autistisch denken. Door eerst de workshop Autisme en gesprekken voeren te volgen vergroot je je  gespreksvaardigheid met mensen met autisme.
Er is ook een studiedag Autisme en gesprekstechnieken.

Op al onze diensten zijn de  algemene leveringsvoorwaarden en de klachtenregeling SSOE van toepassing.