Autisme en leren leren in het voortgezet onderwijs
Doel
- Meer zicht krijgen op de manier waarop je VO-leerlingen met autisme kan ondersteunen bij het leren leren
- Meer zicht krijgen op de manier waarop je VO-leerlingen voorbereidt op de vaardigheden die gevraagd worden in het vervolgonderwijs (MBO/HBO/Universiteit)
Inhoud
In het voortgezet onderwijs wordt veel gevraagd van leerlingen als het gaat om het ontwikkelen van studievaardigheden. Leerlingen met autisme kunnen hierbij ondersteuning nodig hebben. Hoe leer je een leerling hoe hij het beste een boekverslag kan maken? Wat kan je doen als een leerling moeite heeft met het onderscheiden van hoofd- en bijzaken en daardoor geen goede samenvatting van de leerstof kan maken? Wat doe je als een leerling ‘verdwaalt’ in alle boeken, schriften, PTA en digitale informatie en daardoor niet tot leren komt?
In de workshop gaan we met deze vragen aan de slag. De invloed van het autisme op het leren leren staat hierbij centraal. Er worden veel voorbeelden uit de praktijk gebruikt, waarbij de koppeling tussen theorie en praktijk gemaakt wordt. Ook wordt er gewerkt met diverse werkbladen om zelf te ervaren wat wel óf juist niet werkt.
Doelgroep
Docenten voortgezet onderwijs, mentoren, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders.
Locatie
Wij komen de workshop graag op uw locatie verzorgen.
Materiaal
Cursusmapje met hand-out, literatuurlijst en eventueel aanvullende informatie.
Tijdsduur
Een dagdeel
Kosten
Op basis van offerte.
Opmerkingen
De workshop wordt in overleg met de school ingepland.
Op al onze diensten zijn de Algemene leveringsvoorwaarden en de Klachtenregeling SSOE van toepassing.