Autisme en gesprekken voeren

Doel

  • leren van strategieën om met leerlingen en jongeren met autisme in gesprek te gaan;
  • vaardig worden in het voeren van gesprekken met leerlingen en studenten met autisme.

Inhoud

Passend Onderwijs voor leerlingen met autisme vraagt om een passende communicatie. Een goede communicatie is belangrijk om goed te kunnen ondersteunen. Gesprekken met kinderen en jongeren met autisme verlopen niet altijd vanzelfsprekend. Tijdens deze workshop maak je kennis met de achtergrond van en met drie strategieën om verduidelijkende en oplossingsgerichte gesprekken te voeren.

In de workshop schetsen we kort het kader aan de hand van informatie over autisme en communicatie en de specifieke aandachtspunten bij kinderen en jongeren met een autisme.

  • Waarom verlopen deze gesprekken anders?
  • Wat is je rol als gespreksleider?
  • Wat heeft de leerling met autisme nodig?
  • Wat is dan de houding die je het beste aan kunt nemen?
  • Er worden drie strategieën besproken en geoefend in kleine groepjes.

Alles gebeurt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. De cursisten krijgen, indien gewenst, ook de kans om te oefenen met een eigen casus. Er wordt besproken wanneer welke strategie het beste kan worden ingezet.

Doelgroep

Leerkrachten, mentoren, intern begeleiders, leerlingbegeleiders met basiskennis over en ervaring met leerlingen met autisme.

Tijdsduur

Een dagdeel

Data

Heb je interesse? Dan kun je contact met ons opnemen. 

Materiaal 

Cursusmapje met informatie.

Kosten 

Als je wilt dat wij op locatie komen, maken we een offerte.

Opmerkingen

We verwachten dat mensen basiskennis hebben over autisme, bijvoorbeeld door het volgen van een van onze scholingen of het dagdeel Autistisch denken. De workshop Autisme en Socratische gesprekken sluit goed aan op deze workshop.
Er is ook een studiedag Autisme en gesprekstechnieken.

Op al onze diensten zijn de  Algemene leveringsvoorwaarden en de klachtenregeling SSOE van toepassing.