Tijdens onze consultaties op scholen ontmoeten wij regelmatig leerlingen met autisme en hoogbegaafdheid. Onze medewerkers hebben zich hierin geprofessionaliseerd en werken daarin samen met partners in de regio.
Zo is het Samenwerkingsverband Helmond PO het Juliusproject gestart met een werkgroep Dubbelbijzonder. Tijdens dit project wordt gekeken naar hoogbegaafde leerlingen (HB) met een bijkomende diagnose. Dit project heeft een budget toegekend gekregen van de overheid om dit verder uit te werken, met name op het gebied van casuïstiek en professionalisering. Dana van den Dungen van het Autisme Steunpunt zit in deze werkgroep en neemt deel aan het Juliusproject. Zij kan daar expertise halen en brengen en daarmee onze organisatie en de regio versterken in passend onderwijs voor deze leerlingen.
Als Steunpunt bieden wij een workshop aan over ‘Autisme en hoogbegaafdheid op school’. In de workshop geven we antwoord op de volgende vragen:
- Wanneer spreken we van dubbelbijzondere leerlingen?
- Wat zijn de ondersteuningsbehoeften van leerlingen met autisme (ASS) en HB?
- Hoe kun je in de les tegemoetkomen aan deze ondersteuningsbehoefte?
Tijdens de workshop geven we uitleg aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden. Scholen of organisaties die hier interesse in hebben, kunnen contact opnemen via de website of info@autismesteunpunt.nl.