In deze tijd staan bepaalde principes voorop in onze maatschappij, zoals inclusiviteit en diversiteit. Begrippen die wij omarmen. Ieder mens is anders en mag meedoen. Of zoals de titel van het laatste Autisme Magazine van de NVA ; ‘Erbij horen, óók op school’. Maar hoe doe je dat dan als onderwijs?
- Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling meedoet en ook zijn eigenheid kan behouden?
- Hoe zorg je ervoor dat elke leerling zich welkom en geaccepteerd voelt binnen de klas?
- Hoe haal je het beste uit leerlingen zonder (voor)oordelen?
Onze collega Saskia neemt deel aan de landelijke ‘Expertgroep Autisme en Onderwijs’ van de NVA. Deze groep wil zich richten op meer kennis over autisme en wat leerlingen en studenten nodig hebben in alle soorten van onderwijs.
Hoe leer je leerlingen leren?
Op 13 december 2021 geeft Dana de lezing/webinar ‘autisme en leren leren’.
Hoe houd je rekening met de specifieke prikkelverwerking van leerlingen?
Je leest in het artikel van Monique over het in kaart brengen van de prikkelverwerking van een leerling als onderdeel van zijn onderwijsbehoefte.
Hoe breng je dat de onderwijsbehoefte in kaart?
We merken dat het goed in kaart brengen van de behoefte van leerling niet altijd makkelijk is, omdat het vaak individueel is en docenten soms zich niet bewust zijn wat ze allemaal aan ondersteuning bieden. Binnen ons aanbod van consultaties, beeldvormingstrajecten, intervisie, lezingen en professionaliseringstrajecten besteden we hier volop aandacht aan.
Team Autisme Steunpunt Zuidoost-Brabant
Klik hier voor de browservariant.