Jeroen (groep 8) gaat ‘écht geen huiswerk maken’. Huiswerk is ‘saai’ en ‘stom’! “Ik ga niet twee uur huiswerk maken, dan heb ik geen tijd voor mijn vrienden.” Hij verscheurt zijn huiswerkopdracht en gaat onderuit gezakt zitten. ‘Hij is ongemotiveerd!’, ‘hij heeft geen zin!’ of ‘als het niet in zijn straatje past, wil hij er niet aan beginnen!’ Regelmatig horen we deze opmerkingen over leerlingen met een autismespectrumstoornis op scholen.
Het is echter belangrijk om er achter te komen waarom een leerling ongemotiveerd is.
- Is hij eigenlijk wel ongemotiveerd?
- Speelt het autisme een rol?
- Wat maakt dat hij niet aan een taak begint?
- Waarom toont hij geen interesse?
- Waarom werkt hij niet samen?
- Helpt straffen en belonen?
- Wat kun je doen om toch de ontwikkeling te stimuleren?
Vaak heeft ongemotiveerd gedrag te maken met onduidelijkheid, onvoorspelbaarheid, gebrek aan overzicht en vaardigheden. En als je denkt dat het toch niet gaat lukken, dan begin je er liever niet aan.
De lezing wordt gegeven door Saskia Sliepenbeek van het Autisme Steunpunt Zuidoost-Brabant (onderdeel van Stichting Speciaal Onderwijs en Expertisecentra).
Kijk hier welke lezingen gepland staan.
Doelgroep
- Professionals uit alle vormen van onderwijs, kinderopvang en hulpverlening,
- Ouders
Datum
8 maart 2021
Kosten en inschrijven
€ 10,00 per deelnemer, tickets te bestellen via Eventbrite.
De lezing gaat door bij minimaal 15 aanmeldingen.
Op al onze diensten zijn de Algemene leveringsvoorwaarden en de Klachtenregeling SSOE van toepassing.
Op locatie
We kunnen deze lezing ook op locatie geven. Een lezing duurt ongeveer 1,5 uur. We kunnen samen kijken wat de wensen zijn en hiervoor een offerte maken.
Als je interesse hebt voor deze lezing op een congres, studiedag of ouderavond, kunt u contact met ons opnemen.