11 juni: Lezing 'autisme en motivatie'

Jeroen (groep 8) gaat ‘écht geen huiswerk maken’. Huiswerk is ‘saai’ en ‘stom’! “Ik ga niet twee uur huiswerk maken, dan heb ik geen tijd voor mijn vrienden.” Hij verscheurt zijn huiswerkopdracht en gaat onderuit gezakt zitten.  

 ‘Hij is ongemotiveerd!’, ‘hij heeft geen zin!’ of ‘als het niet in zijn straatje past, wil hij er niet aan beginnen!’ Regelmatig horen we deze opmerkingen over leerlingen met een autismespectrumstoornis op scholen. 

Het is echter belangrijk om er achter te komen waarom een leerling ongemotiveerd is. 

  • Is hij eigenlijk wel ongemotiveerd?
  • Speelt het autisme een rol? 
  • Wat maakt dat hij niet aan een taak begint? 
  • Waarom toont hij geen interesse? 
  • Waarom werkt hij niet samen?
  • Helpt straffen en belonen?
  • Wat kun je doen om toch de ontwikkeling te stimuleren? 

Vaak heeft ongemotiveerd gedrag te maken met onduidelijkheid, onvoorspelbaarheid, gebrek aan overzicht en vaardigheden. En als je denkt dat het toch niet gaat lukken, dan begin je er liever niet aan. 

Saskia Sliepenbeek van het Autisme Steunpunt geeft op 11 juni om 19.30 uur bij MBS Eindhoven een lezing over ‘Autisme en motivatie’. Zij vertelt dan over motivatie, voornamelijk bij leerlingen met een autisme spectrumstoornis. 

De lezing is interessant voor docenten, begeleiders en ouders van leerlingen met een autismespectrumstoornis.  Aanmelden kan via het inschrijfformulier op de website

De kosten zijn €10 (ter plaatse te voldoen).