Coachingstraject

Als ervaren leerkracht en solide SBO-school leer je nog elke dag. Het ontvangen van speciale kinderen en daarmee mogen werken, is wat ik elke dag graag doe. Een goed pedagogisch klimaat, ruimte om te leren is daarbij van belang. Dit schooljaar merkte ik dat mijn groep erg speciale behoeftes had. De ruimte om te leren was te klein. Ik zag dat mijn groep nog meer kaders en structuur nodig had dan andere groepen. Een meer specialistische aanpak was nodig voor deze bijzondere, spontane en gemotiveerde kinderen.

Mijn leerkrachtgedrag en mijn klassenmanagement moesten aangepast worden. Dana van den Dungen kwam me daarbij helpen. Zij heeft me dit jaar ontzettend veel geleerd over het creeeren van ruimte om te leren bij zeer speciale kinderen. Dana observeerde 4 ochtenden in mijn groep. Ze keek naar mijn organisatie, mijn leerkrachtgedrag en naar de behoeftes die de kinderen hadden. Telkens sprak ik na een observatie uitgebreid met Dana. Zij gaf me zeer werkbare adviezen. Het waren stuk voor stuk adviezen waar ik echt mee aan de slag kon. Werkbaar en zeer effectief! Samen hebben we het gehad over visuele ondersteuning van lesstructuren, opstelling van meubels en tafels, uitgestelde aandacht, eigenaarschap, verwachtingen, taalkringen en begrenzing. Dit alles met liefde voor het vak van leerkracht in het SBO. 

Inmiddels is er veel ruimte om te leren in mijn groep. Voorwaarden zijn geschept om ook resultaatgericht met lezen en rekenen bezig te zijn. De kinderen hebben dit schooljaar erg veel geleerd en er is met plezier geleerd. Ook door mij!

Bianca Leenders, leerkracht KC SBO Petrus Donders

 

Bianca Leenders, leerkracht KC SBO Petrus Donders